Sähköauton lataamisen kustannukset vaihtelevat sen mukaan, missä lataus tapahtuu.
Kotilataus on yleensä edullisinta, sillä se maksaa saman verran kuin muu kotitalouden sähkönkulutus.
Esim. tyypillisellä 7,5 snt/kWh:n sähkön hinnalla 50 kWh:n akun täyttäminen maksaa noin 8,75€ (olettaen, että sähkön siirtohinta on 10 snt/kWh).
Toisaalta julkisilla latausasemilla hinnat ovat korkeammat, tyypillisesti 20-50 senttiä/kWh. Tällöin aiemman esimerkin akun lataaminen maksaisi noin 10-25€.
Sähköauton akun koko vaikuttaa latauskustannuksiin. Esimerkiksi 60 kWh akun täyttäminen 20 snt/kWh hinnalla maksaa 15 euroa.
Sähköautojen pikalataus on nopein mutta samalla kallein vaihtoehto. Hinta pikalataukselle voi olla jopa 54 snt/kWh. Jotkut yritykset tarjoavat ilmaista latausta, mutta ilmaisten latauspisteiden määrä on vähentynyt.
Sähkösopimus suosituksia
Tässä on parhaita tällä hetkellä markkinoilla tarjolla olevia sähkösopimuksia (avaa klikkaamalla):
Pörssisähkösopimukset

- Cheap Pörssisähkö
- Marginaali 0,39 snt/kWh
- Perusmaksu ensimmäiset 6kk 0€, sen jälkeen 2,14€/kk

- Ilmasto pörssisähkö
- Marginaali 0,46 snt/kWh
- Perusmaksusta -50% ensimmäiset 3kk! Sen jälkeen 4,49€/kk
12kk ja lyhyemmät määräaikaiset

- 12kk Määräaikainen sähkösopimus
- Energiahinta 8,88 snt/kWh
- Perusmaksu 4,50 €/kk

- Väre Välkky 12kk Määräaikainen hybridisopimus
- Energiahinta 8,40 snt/kWh +/- kulutusvaikutus
- Perusmaksu 5,79 €/kk

- 6kk Määräaikainen sähkösopimus
- Energiahinta 9,99 snt/kWh
- Perusmaksu 4,90 €/kk
24kk ja pidemmät määräaikaiset

- Ilmasto Hybridi 24kk Määräaikainen hybridisopimus
- Energiahinta 7,70 snt/kWh +/- kulutusvaikutus
- Perusmaksu 3,99 €/kk

- CYBER WEEK ALENNUS 2.-8.12. Kilowatit ja perusmaksu alennettuun hintaan!
- 36kk Määräaikainen sähkösopimus
- Energiahinta 7,99 snt/kWh
- Perusmaksu ensimmäisen kuukauden 0 €, sen jälkeen 3,95 €/kk

- 24kk Määräaikainen sähkösopimus
- Energiahinta 8,49 snt/kWh
- Perusmaksu 0€ ensimmäiset 6kk! Sen jälkeen 5,45€/kk.

- Väre Välkky 24kk Määräaikainen hybridisopimus
- Energiahinta 8,02 snt/kWh +/- kulutusvaikutus
- Perusmaksu 5,79 €/kk
Tästä voit myös siirtyä kattavaan sähkösopimusten vertailuun:
Sähköauton lataaminen: Esimerkki
Sähköauton energiankulutus on yleensä 15-25 kWh per 100km.
Jos 50 kWh:n akku ladataan kotona (hintaan 10 snt/kWh) ja auto kuluttaa 20 kWh/100 km, täysi akku riittää 250 kilometriin ja jokainen kilometri maksaa 2 senttiä.
Vuosittaiset kustannukset voivat olla suomalaiselle keskimääräiselle 14 000 kilometrin vuosiajolle laskien noin 280 euroa, ja kustannuksia voidaan alentaa lataamalla edullisempiin aikoihin.
Jos esimerkiksi sinulla on pörssisähkösopimus, kannattaa ehdottomasti ajoittaa lataus vuorokauden halvimmille sähkön tunneille.

Sähkösopimuksista puheen ollen, kannattaa vilkaista edullisimmat sopimukset tästä:
Vertaus dieseliin tai bensaan
Vertaillaan sähköauton sähkönkulutusta bensiini- tai dieselauton polttoaineenkulutukseen.
Käytetään esimerkkinä henkilöä, joka ajaa 50 km päivässä.
Sähköauto 50km/päivä
- Vuotuinen ajomatka: 50 km x 365 päivää = 18 250 km
- Sähkönkulutus: 20 kWh/100 km
- Vuotuinen sähkönkulutus: 3650 kWh
Bensiini- tai dieselauto 50km/päivä
Oletetaan, että bensiini- tai dieselauto kuluttaa keskimäärin 6 litraa 100 kilometriä kohden.
- Polttoaineenkulutus: 6 l/100 km
- Vuotuinen polttoaineenkulutus: (18,250 km / 100) x 6 l = 1095 litraa
Kustannusvertailu 50km/päivä
Oletetaan, että sähkön hinta on 0,1 €/kWh ja bensiinin/dieselin hinta on 1,50 €/litra. Lisäksi oletetaan, että sähkön siirtohinta on myös 0,1€/kWh, jolloin saadaan sähkön oikeaksi hinnaksi 0,2 €/kWh.
- Sähköauton vuotuinen kustannus: 3650 kWh x 0,20 €/kWh = 730 €
- Bensiini-/dieselauton vuotuinen kustannus: 1095 l x 1,50 €/l = 1642,50 €
Sähköauton käyttökustannukset ovat siis oletetuilla tyypillisillä sähkön hinnoilla alhaisemmat kuin bensiini- tai dieselauton.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että polttoaineen ja sähkön hinnat (ja siirtohinnat) vaihtelevat alueittain ja ajan kanssa, joten tässä esitetty laskelma on suuntaa-antava. Koska ero on vain noin kaksikertainen aiemmassa esimerkissä, voi hyvin tulla tilanne jossa bensa on monta kertaa sähköä halvempaa, esimerkiksi talvisin pörssisähkön hinnan noustessa.
Kuinka kauan sähköauton lataus kestää?
Sähköauton lataamisen kesto riippuu akun koosta että latausaseman tehokkuudesta.
Esim. 40 kWh akun lataaminen kestää noin neljä tuntia 11 kW:n laturilla, kun taas 3,6 kW:n laturilla se vie noin 11 tuntia.
Pikalatauspisteissä käytetään huomattavasti tavallisia latausasemia suurempia tehoja. Näissä pisteissä usein puolen tunnin tauon aikana voidaan saada riittävästi virtaa pitemmällekin matkalle.
Nykyään pikalatureita on enemmän ja akut paranevat. Näin ollen pitempienkin ajomatkojen tekeminen on mahdollista.
Laskuissa kannattaa aina huomioida, että akkua ei monesti ladata tyhjästä täyteen, sillä yleensä virtaa on vielä jonkin verran jäljellä. Myös täyteen lataaminen saattaa olla turhaa, jos tuleva matka ei ole pitkä, ja akkua voi ladata kotona sitten täyteen.
Miten sähköautoja ladataan?
Sähköautoja voidaan ladata kodin pistorasiasta, voimavirralla tai käyttämällä pikalatureita.
Useimmiten sähköauto ladataan kotona öisin.
Kiinteitä julkisessa käytössä olevia latauslaitteita löytyy kauppakeskuksista ja parkkihalleista.
Latauspisteiden puute on haaste erityisesti taloyhtiöissä asuville, mutta tilanne paranee sähköautojen yleistyessä.
Omakotitalossa asuvat voivat asentaa latauspisteen kotiinsa, ja tällaisen asennus maksaa tyypillisesti 500–2000 euroa.
Julkinen latausverkosto kasvaa, ja esimerkiksi huoltoasemat ja kauppakeskukset tarjoavat pikalatauspisteitä, jotka lataavat akun nopeasti.
Latauspaikkojen hinnat vaihtelevat, ja joskus ilmaisiakin vaihtoehtoja voi löytää. Taloyhtiöissä latausmahdollisuuksien parantamiseen on saatavilla tukia, ja latauspisteiden lisääminen vaatii kiinteistönomistajan päätöksen.
Sähköauton latauspisteet kartalla
Sähköauton latauspaikat yleistyvät koko ajan.
Nykyisin kannattaa käyttää karttapalvelua, kuten latauskartta.fi. Tästä palvelusta löydät kaikki Suomen sähköauton latauspisteet.

Kuten kuvasta näkee, sähköauton latauspisteitä on valtavasti.